
Je wilt je energie en tijd natuurlijk zo efficiënt mogelijk besteden, of het nu is om meer werk af te krijgen of om meer tijd voor pauze (lees: Netflix) te hebben. Gelukkig zijn er genoeg online tools die je daarbij kunnen helpen. Wij zetten 7 aanraders voor je op een rij.
1. Forest
Forest helpt je om te focussen op je werk en je telefoon weg te leggen. In de app kun je een boom laten groeien. Zolang je op je werk blijft focussen, blijft de boom doorgroeien. Klik je de app weg om Instagram te openen? Dan gaat je boom helaas dood, en dat wil je niet! Het klinkt heel simpel, maar het helpt om jezelf toch steeds weer te dwingen om op je werk te focussen. Die pauze komt wel als de boom volgroeid is! Lukt het je om vaak door te werken? Dan heb je uiteindelijk een virtueel bos. Wat een voldoening!
2. Todoist
Todoist is een superfijne time management tool om je overweldigende lijst to do’s te organiseren. Je maakt taken aan en organiseert die in projecten. Je kunt onder een taak weer subtaken hangen en labels of notities toevoegen. Je plant vervolgens je taken in. Zo bekijk je bijvoorbeeld elke dag je to do-lijstje van die dag, geef je prioriteiten aan en vinkt ze af als je ze gedaan hebt. Krijg je iets niet af? Dan verplaats je het gewoon naar een andere dag. Je kunt je taken en projecten ook delen met anderen. Bovendien ziet de tool er fijn uit en werkt het supermakkelijk.
3. Evernote
Met Evernote kun je bijna alles. Je kunt er je aantekeningen in bijhouden, to do lijstjes met afvinkbare vakjes aanmaken of afbeeldingen opslaan. Ook bewaar je webpagina’s om later terug te lezen. Je organiseert je aantekeningen handig in verschillende notebooks. En mochten de productiviteitsapps in de rest van dit artikel niet werken en je maakt je boodschappenlijstje gewoon onder werktijd in evernote op je computer, dan kun je die in de supermarkt gewoon op je telefoon openen. Handig!
4. Instapaper
Met Instapaper kun je dat wat je online tegenkomt, opslaan. Bewaar bijvoorbeeld een interessant artikel, highlight tekst en open het weer op een ander apparaat. Handig als je veel online bent.
5. Feedly
Feedly is superhandig als je veel online bronnen bij wilt houden. Je slaat je favoriete websites op en feedly laadt de nieuwe artikelen in. Zo hoef je ’s ochtends alleen naar je feedly-account te gaan en zie je direct wat je favoriete websites die dag geplaatst hebben. Nooit meer al die losse websites langs om op de hoogte te blijven!
6. Trello
In Trello maak je rijen met kaartjes. Zo kun je kaartjes maken per taak, en daar bijlages, opmerkingen, een checklist of een vervaldatum aan hangen. Je kunt de kaartjes bijvoorbeeld indelen in rijtjes met ‘te doen’, ‘mee bezig’ en ‘klaar’ of maak rijen met specifieke projecten. Trello is vooral handig voor teams: zo kun je zien wie waar mee bezig is en hoe ver iedereen is, en je kunt makkelijk overleggen of opmerkingen toevoegen per kaartje.
7. IFTTT
IFTTT staat voor If This Then That. Deze tool koppelt in feite andere tools aan elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat als je weggaat, je verlichting uit moet gaan. Of dat als je iets op Instagram plaatst, het ook direct op twitter moet worden gezet. Of dat je een notificatie krijgt als er regen voorspeld is. De mogelijkheden zijn eindeloos! Dit alles kan je heel veel tijd schelen. Het kan je ook heel veel tijd kosten als je na blijft denken over alle mogelijkheden.
Ken jij nog handige tools? Deel je tips hieronder!